Deskundigheidsbevordering
Om mijn kennis te vergroten en te werken aan mijn kwaliteiten en zwaktes, heb ik een aantal workshops gevold en externe activiteiten gedaan. Om te besluiten welke workshops en activiteiten ik zou gaan doen, heb ik gekeken naar mijn zelf assessment en SWOT-analyse.
Ik heb gekozen voor:
Interne workshops: Externe activiteiten:
- Acute zorg - Meelopen met een OK verpleegkundige
- In het belang van het kind - Tuchtzaken volgen
- Wondzorg
Interne Workshops

Acute zorg
Ik wil later waarschijnlijk in de acute zorg gaan werken, daarom leek het mij goed om hier meer kennis over op te doen. Door deze workshop weet ik of mijn kwaliteiten zoals probleemoplossend vermogen, behulpzaamheid en nieuwsgierigheid hierbij passen en aan welke zwakke punten ik nog verder moet werken.
Leven lang leren en verpleegkundig leiderschap:
Deze workshop liet mij inzien dat ik in de acute zorg steeds weer nieuwe situaties ga krijgen waar ik weer mee om moet leren gaan. Protocollen veranderen, de zorg wordt beter, dus moet ik constant blijven leren om op de hoogte te zijn.
Door deze workshop toon ik nu wel verpleegkundig leiderschap door met de juiste technieken mijn patiënt te analyseren en over te dragen. Hierdoor kan ik de juiste zorg indiceren en voor mijn patiënt opkomen.
Invloed op mijn professionele ontwikkeling:
Ik heb me tijdens deze workshop verder ontwikkeld als Zorgverlener. Ik heb veel kunnen oefenen met klinisch redeneren. We hebben door middel van casussen geoefend met het verzamelen en combineren van informatie om zo tot een conclusie te komen en interventies in te kunnen zetten.
Daarbij hebben we geoefend met de ABCDE-techniek, hierdoor kan ik nu sneller mijn patiënt langsgaan om erachter te komen wat er aan de hand is en welke zorg er nu als eerst nodig is.
Ook heb ik me kunnen ontwikkelen als Samenwerkingspartner. Door te oefenen met het overdragen via de SBARR weet ik nu goed wat er belangrijk is om te vertellen en in welke volgorde. Hierdoor kan het samenwerken met collega's en andere disciplines gemakkelijk en sneller verlopen.



In het belang van het kind
Ik heb lang getwijfeld of ik kinderverpleegkundige zou willen worden (ik twijfel nog steeds wel een beetje). Ik ben erg nieuwsgierig naar deze kant van de zorg, dus besloot ik deze workshop te volgen om mijn kennis hierover te verbreden. Ook om te kijken of de zorg voor kinderen mij kan helpen om minder snel afgeleid te raken en mijn communicatie skills te verbeteren.
Leven lang leren en verpleegkundig leiderschap:
Door deze workshop realiseerde ik me dat de zorg super breed is en elke doelgroep hele andere zorg nodig heeft. Ik weet nu dat ik elke keer weer meer kan en moet leren als ik een nieuwe doelgroep tegenkom.
Ik weet nu dat ik ook leiderschap moet tonen naar familie toe, ouders of andere naasten. Deze kunnen soms erg overweldigd zijn door alle informatie. Het is dan aan mij om ze te helpen alles te begrijpen.
Invloed op mijn professionele ontwikkeling:
Na deze workshop heb ik een veel duidelijker beeld gekregen over de rol en taken van een kinderverpleegkundige. Ik twijfel nog steeds of ik dit niet ook ooit zou willen doen.
Ik heb me ontwikkelt binnen meerdere rollen. Zorgverlener, communicator, samenwerkingspartner. Ik heb geleerd hoe je deze rollen moet inzetten bij de zorg voor kinderen en hoe anders dat is dan bij volwassen. De handelingen zijn anders, de geïndiceerde zorg, de samenwerkende disciplines.
Daarbij communiceer je niet altijd alleen maar met je patiënt. Ouders en verzorgers spelen een hele grote rol bij de zorg voor kinderen. Ik heb geleerd dat je ouders gerust moet stellen en met hen moet samenwerken om de juiste zorg voor het kind te kunnen dragen.
Externe activiteiten
Meelopen met een OK verpleegkundige
Omdat ik dus erg nieuwsgierig ben aangelegd, was ik altijd al erg benieuwd hoe het eraan toe gaat tijdens een operatie. Welke verdeling van rollen is er en wat zijn de taken van een verpleegkundige? Ik los graag problemen op, dus leek het mij interessant welke problemen er tijdens een operatie kunnen optreden.
Leven lang leren en verpleegkundig leiderschap:
Tijdens het meelopen met een OK verpleegkundige ben ik erg nieuwsgierig geworden naar verschillende ziektebeelden en de behandelingen hiervan. Hierdoor blijf ik me verdiepen in nieuwe ziektebeelden.
Ik toon nu verpleegkundig leiderschap door meer vragen te stellen wanneer ik iets niet begrijp.
Tuchtzaken volgen
Ook deze activiteit koos ik omdat ik erg nieuwsgierig ben. Toen ik voor het eerst hoorde over tuchtzaken vond ik het al heftig klinken. Stel je voor dat je door een cruciale fout meerdere levens kan verwoesten. Ik was erg benieuwd hoe zo'n zaak eraan toegaat en met wat voor een casussen ze te maken krijgen.
Leven lang leren en verpleegkundig leiderschap:
Door de casussen bij de tuchtzaken ben ik gaan inzien dat je functie als zorgmedewerker niet altijd vanzelfsprekend is. Een cruciale fout kan het einde van je carrière betekenen. Dit motiveert mij om mezelf op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen zodat ik de beste zorg kan leveren.

Wondzorg
Omdat ik nog wat zekerder wil worden in het uitvoeren van handelingen en niet té zelfkritisch wil zijn, leek deze workshop mij handig. Hier kon ik veel informatie krijgen over het verzorgen van wonden en kon ik leren wat de juiste behandelingen zijn, zodat ik niet te veel aan mezelg hoef te twijfelen.
Leven lang leren en verpleegkundig leiderschap:
Tijdens deze workshop kwam het ter sprake dat het beleid van wondzorg ook vaak kan veranderen. Ik zoek nu elke keer eerst goed op wat het beleid of protocol is voor een bepaald soort wond en blijf nieuwe dingen leren over de verschillende soorten wonden.
Ik kan nu verpleegkundig leiderschap tonen door met mijn kennis mijn collega's te helpen tijdens wondzorg of te informeren over een andere aanpak als de huidige aanpak achterhaald is.
Invloed op mijn professionele ontwikkeling:
Ik heb me door deze workshop kunnen ontwikkelen in mijn kennis over wonden het de zorg hiervan.
Ik heb me verder kunnen ontwikkelen als EBP-professional omdat ik nu de richtlijnen, standaarden en protocollen van het verzorgen van verschillende soorten wonden kan uitleggen en toepassen.
Ook heb ik me ontwikkeld als zorgverlener omdat ik nu door middel van klinisch redeneren en het analyseren van de wond beter kan bepalen welke zorg een wonde nodig heeft en kan dit (onder begeleiding) zelf verlenen.
Tijdens het meelopen kwamen er veel dingen voorbij die ik nog niet begreep en toen begon ik met vragen stellen. Ik voelde me eerst wel eens bezwaard als ik dan vragen stelde, maar na deze workshop waar vriendelijke chirurgen mijn vragen met plezier beantwoorden, durf ik meer voor mijn leerproces op te komen.
Invloed op mijn professionele ontwikkeling:
Ik heb veel geleerd over de ziektebeelden die ik tijdens de verschillende operaties voorbij zag komen en over de behandeling ervan.
Ik leerde veel over de rol Samenwerkingspartner. De samenwerking en communicatie tussen de chirurgen, de anesthesioloog, verpleegkundige en assistenten ging als vanzelfsprekend.
Ik heb gezien hoe ze de voorbereidingen treffen voor een operatie en wie welke taak had.
Ik toon leiderschap door te leren van andermans fouten en mezelf de juiste kennis op te laten doen om beter te handelen.
Invloed op mijn professionele ontwikkeling:
Ik heb geleerd hoe een tuchtzaak verloopt en wie er allemaal een rol spelen. Ik heb ervaren hoe heftig het kan zijn voor beide partijen en realiseer me nu hoe belangrijk het is om altijd weloverwogen keuzes te maken tijdens de zorg. Wat mij erg is bijgebleven uit een van de zaken is het volgende: Wimpel een patiënt niet te snel af omdat ze op het eerste ogenblik in orde lijken. Luister goed naar je patiënten en geloof ze als ze aangeven dat er wat aan de hand is.